פילאטיס רצפה או פילאטיס מכשירים?

פרקטים בתל אביב

המטרה של פילאטיס היא לשפר את היציבה ואת התפקוד של הגוף. בעזרת פילאטיס ניתן לבצע סדרה של תרגילים המפעילים את השרירים, אך חשוב להכיר את ההבדלים בין השיטות השונות

ההבדלים בין פילאטיס רצפה למכשירים

פילאטיס מכשירים מבוצע על מערכות של קפיצים וחבלים המספקים לשרירים את ההתנגדות שהם זקוקים לה כדי להתחזק. לעומת זאת, בפילאטיס רצפה משתמשים בכוח המשיכה כדי ליצור את ההתנגדות הנדרשת לגוף. זו גם השיטה שבה משולבים כדור, גליל או גומיה. ההבדלים בין מכשירים ורצפה באים לידי ביטוי בשורה ארוכה של מאפיינים:
א. שליטה על תנועת הגוף – שיעורי מכשירים משפרים את יכולת השליטה על הגוף. בעזרת המכשירים ניתן לפקח בצורה טובה יותר על התלמידים, לוודא שכל מתאמן עושה את התרגילים בצורה נכונה ולהגיע לתוצאות מהר.
ב. שיקום – פילאטיס מכשירים עדיף על תרגילי רצפה כאשר המטרה היא שיקום של השרירים והעצמות. הסיבה לכך היא שהמכשירים מאפשרים עבודה ממוקדת בכל סוג של פציעה, לעומת תרגילי מזרן שהם יותר כלליים ומיועדים לשיפור הסיבולת.
ג. מגוון תרגילים – כאן יש יתרון בולט לפילאטיס מכשירים, היות ומגוון התרגילים הוא כמעט אינסופי. כמובן שגם בתרגילי פילאטיס רצפה ניתן להגיע לכמות גדולה של תרגילים, אך במכשירים הם מבוססים על היצירתיות של המדריך לא פחות מאשר על היכולת של המתאמן.
ד. מספר מתאמנים – באימון מכשירים מספר המשתתפים לא עולה על 5-10, לעומת שיעורי רצפה שבהם יש 10-15 מתאמנים בקבוצה. הסיבה לכך היא שהמכשירים עולים הרבה כסף ולכן הקבוצות יחסית קטנות. לעומת זאת, את תרגילי הרצפה ניתן לבצע על כל רצפת פרקטים בתל אביב או בערים אחרות ברחבי הארץ.

פרקטים בתל אביב

איזו שיטה עדיפה?

קשה להצביע בצורה חד משמעית על שיטה מועדפת של תרגילי פילאטיס. יש לזכור שבשתי השיטות המטרות הן זהות. בעזרת הפילאטיס ניתן לשפר את היציבה ואת התפקוד היום יומי של הגוף. התרגילים לא שוחקים את העצמות והשרירים, הם מומלצים על ידי רופאי משפחה ואנשי מקצוע ויש להם ערך מוסף של חיטוב.
בעזרת פילאטיס ניתן לגייס את השרירים הנכונים לכל תנועה ולסייע לגוף בטווח הארוך. בנוסף, תרגילי רצפה ואימוני מזרנים יעילים במידה דומה למניעת לחץ שנוצר על החוליות והמפרקים מתנועה לא יעילה.
יש כמה עקרונות מנחים ומשותפים לתרגילי רצפה ומכשירים. העקרונות הבולטים הם שמירה על ריכוז, שליטה ומרכז כובד. בהמשך ניתן לבצע תרגילים שמתמקדים בזרימה ובשלבים מקצועיים יותר מגיעים לדיוק ונשימה. עקרונות התרגילים נשמרים במכשירים וברצפה על ידי הנחיה צמודה של מדריכים. מי שרוצה להפיק מקסימום תועלת מהתרגילים לא יכול להסתפק במאמץ פיזי בלבד, אלא לשלב נשימות ושליטה של המוח בגוף. רק כך ניתן להשתקם במהירות מפציעות ולהגן על הגוף ממאמץ ושחיקה של השרירים.